In 2014 traden achttien buitenlandse winkelketens toe tot de Nederlandse retailmarkt, waarvan vijftien in Amsterdam. Hiermee is 35 procent van alle internationale winkelketens in Amsterdam vertegenwoordigd. Dat blijkt uit het rapport 'How Global is the Business of Retail?' van vastgoedadviseur CBRE.
Onder de retailers bevinden zich volgens de onderzoekers vooral modeconcerns. Retailers die de Nederlandse markt gevonden hebben, zijn onder meer H&M-dochter &Other Stories, Stone Island en La Perla. “Buitenlandse winkelketens vestigen zich in Amsterdam bij voorkeur in grote winkelpanden op A1-locaties, waar de passantenstromen het grootst zijn”, stelt director research en consultancy Marc van Tilburg van CBRE.
Naast onze hoofdstad is vooral Londen volgens CBRE een magneet voor internationale retailers die hun merk willen presenteren. De Britse hoofdstad heeft met 57,9 procent aanwezige internationale retailers haar positie behouden als 's wereld meest internationale winkellocatie. In 2014 openden twaalf nieuwe merken hun deuren in de stad, waaronder American Eagle en Lululemon Athletics. Londen wordt op de voet gevolgd door Dubai (55,7 procent) en Shanghai (53,4 procent).
Reacties 0