Ahold en Delhaize willen met een fusie een spaak in het wiel steken van de Amerikaanse plannen van Lidl. Dat zegt analist Denise Klug van marktonderzoeksbureau Planet Retail in het Algemeen Dagblad.
Moederconcern Schwarz Gruppe wil in 2018 honderd Lidl-vestigingen aan de oostkust aan de Verenigde Staten openen. Zowel Ahold en Delhaize zijn daar al aanwezig. “Door samen te gaan willen ze Schwarz voor zijn bij het verwerven van nieuwe winkellocaties."
Ook analist Patrick Roquas van Rabobank denkt dat een Ahold-Delhaizecombinatie sterker staat tegenover Lidl. “De combinatie heeft een omzet van twintig miljard euro in huismerken. Lidl doet daar 65 miljard euro. De consument zal die kracht ervaren als dat wordt ingezet", stelt hij in De Financiële Telegraaf.
Lidl is sinds zijn oprichting in 1973 uitgegroeid tot Europa's grootste supermarktketen. Schwarz Gruppe boekte vorig jaar met 79,4 miljard euro meer omzet dan Tesco en Carrefour wereldwijd realiseerden. Lidl groeide afgelopen jaar vooral hard dankzij onder meer assortimentsverbeteringen en niet door veel winkels te openen, aldus Klug. Carrefour en Tesco zagen bijvoorbeeld hun verkopen dalen, maar wisten een kleine omzetgroei te realiseren door nieuwe vestigingen te openen. “Schwarz boekte zeven procent omzetgroei, terwijl het aantal winkels maar met één procent toenamen."
Reacties 0