Lidl moet per filiaal met oplossingen komen om de werkdruk voor zijn personeel te verlagen. Per vestiging moet worden vastgesteld welke mogelijkheden er zijn om de winkel optimaal te benutten in plaats van het opleggen van de standaardnormen. Daarvoor pleit FNV Handel in een rapport dat leden dinsdag aan de supermarktketen overhandigen.
Uit onderzoek blijkt dat zestien procent van de ondervraagden problemen heeft met het werktempo. Dat is bijna vier keer zoveel als het landelijk gemiddelde (4,3 procent). De werkdruk ligt met 26,5 procent ruim drie keer hoger dan het landelijk gemiddelde van 8,2 procent. “Aan deze ongezonde situatie moet heel snel een eind komen", aldus FNV Handel.
Hoe het werktempo en de werkdruk worden ervaren, verschilt per functie. De assistent-filiaalmanagers hebben het meest het gevoel dat ze teveel werk hebben (76,9 procent), extra hard moeten werken om iets af te krijgen (62,7 procent) en zich moeten haasten (51,9 procent). Vooral in de distributiecentra liggen werkdruk en -tempo hoog, stelt de bond. Een reden hiervoor kan zijn dat er ondanks een verbod toch collinormen zijn voor de voornamelijk Poolse uitzendkrachten, aldus FNV.
Reacties 0