​'Ahold en Delhaize willen nog deze maand fuseren'

Ahold en Delhaize willen nog voor de zomervakantie aanbreekt een akkoord bereiken over een fusie. Dat meldt Bloomberg op basis van ingewijden.

De top van de supermarktketens en hun adviseurs zijn aan het onderhandelen over de structuur van het akkoord en mogelijke kostenbesparingen. De partijen denken jaarlijks driehonderd tot zevenhonderd miljoen euro te kunnen besparen. Daarbij ligt de focus vooral op het gebied van inkoop, supply chain, administratieve afdelingen en hoofdkantoren. Omdat er weinig geografische overlap in Europa en de Verenigde Staten is, zouden er geen supermarkten hoeven sluiten. Ook de verdeling van managementfuncties vormt onderwerp van gesprek.

Zowel Ahold als Delhaize wil geen commentaar geven over de voortgang van de fusiegesprekken. “We onderzoeken of een mogelijke combinatie van de twee bedrijven zin heeft. Of het tot een transactie leidt, dat vertellen we niet en we weten het niet", zei ceo Frans Muller van de Belgische supermarktketen vorige week nog tijdens een aandeelhoudersvergadering.

De supermarktketens kondigden 12 mei aan dat ze wederom met verkennende gesprekken bezig zijn over een mogelijke fusie. De kansen voor een daadwerkelijke fusie zijn beduidend groter dan in 2006, stellen marktkenners. De ceo´s Frans Muller en Dick Boer kennen elkaar uit hun tijd bij het familieconglomeraat SHV, terwijl de Belgische families hun belangen in Delhaize hebben afgebouwd. “De bestuurders hadden destijds het gevoel dat ze hun kind zouden verliezen", schetst de Belgische supermarktexpert Jorg Snoeck onlangs. “Dat speelt niet meer. De sterren hebben nog nooit zo gunstig gestaan."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!