Liefst drie Social Media Awards mocht Coolblue in ontvangst nemen. De retailer was dan ook vijf keer genomineerd met zijn posts op onder meer Facebook en Twitter. Ook vakgenoten als Praxis en Etos kregen nominaties, maar wisten die niet te verzilveren. RetailWatching heeft alle retailnominaties - en prijzen op een rij gezet.
Beste tekst
Woordgrappen doen het altijd goed op social media, mits het bedrijf daar een beetje gevoel voor heeft. Bij Praxis en Jones Brothers Coffee zit dat wel snor. Toch ging de bloemen naar de 'vier gay' van Vodafone, dat op die manier zijn 4G-netwerk op de Gaypride onder de aandacht bracht.
Beste reactie op een consument
Ook voor de prijs voor de beste reactie op een consument waren twee retailers genomineerd. Etos haakte handig in op een tv-kijkende twitteraar, maar werd daarmee zevende en laatste bij zowel de jury als het publiek.
Coolblue eindigde in beide lijstjes juist bovenaan, en wij snappen wel waarom.
De publieksprijs
De juryprijs
Beste grap
Dat je grappen wel aan Coolblue kan overlaten, is geen geheim. De retailer werd daarom beloond met nog een award voor zijn wervingscampagne voor pakketknuffelaar (1 april). Daar haalde Coolblue zelfs het NOS Journaal mee.
Beste reactie op een ander bedrijf
Winnen deed Coolblue niet met deze reactie op UPC Nederland. Alleen een chocoladesnor van een KLM-medewerker bleek populairder bij het publiek.
Dat Coolblue desondanks tot meest favoriete merk op social media werd verkozen, mag geen verrassing zijn. De vakjury en zesduizend stemmers op debestesocialmedia.nl waren de retailer gunstig gezind, vertelt 'eindbaas' Pieter Zwart trots. “Maar voor ons is het gebruik van social media eigenlijk heel gewoon. Het zit al vanaf het begin in onze cultuur. We streven naar een zo hoog mogelijke klanttevredenheid en dat gaat door het hele bedrijf heen. Zo ook op social media."
Reacties 0