​'Starre regelgeving remt ontwikkeling foodretail'

Foodretailers hebben bij hun innovatie te veel last van de strikte regelgeving in ons land. Dat concluderen het Bureau Stedelijke Planning en advocatenkantoor Lexence in een rapport.

Hoewel foodretailers bijvoorbeeld graag willen profiteren van de effecten van blurring, zitten de huidige regels hen vaak in de weg. Blurring-elementen zoals horeca zijn vaak niet inpasbaar in de bestemmingsplannen. Concurrenten en buurtbewoners dienen daarnaast regelmatig bezwaar in tegen verzoeken van retailers om de bestemmingsplannen te wijzigen. Zo diende Sligro bezwaar in tegen de komst van een Foodworld van Jumbo in Veghel.

Aangezien blurring geen hype is, is het echter belangrijk dat de ruimtelijke ordening in ons land hierop wordt ingericht. Gemeenten zitten namelijk ook 'gevangen in het strakke web van de ruimtelijke ordening', aldus de onderzoekers. Als een retailer toestemming vraagt voor een mengvorm op een locatie, moeten gemeenten een afwijkingsprocedure volgen. Dat geldt ook als blurring in dat geval aanvaardbaar is. De onderzoekers pleiten daarom voor flexibele bestemmingsplannen, waarbij vooraf al rekening wordt gehouden met blurring.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!