'Blokker-topman gewogen en te licht bevonden'

Roland Palmer is volgens de raad van commissarissen onvoldoende gegroeid als bestuursvoorzitter van Blokker Holding. Hij zou het retailconcern niet snel genoeg kunnen aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van bronnen rondom Blokker.

Theo de Kool is aangesteld als tijdelijke opvolger van Palmer. De voormalig topman van Sara Lee en Univeg nam anderhalf jaar terug al de nodige taken over van de ceo. Anonieme bronnen stelden destijds tegenover Het Financieele Dagblad dat Blokker Holding gebukt ging onder een gebrek aan leiderschap. Palmer kende de detailhandel alleen als adviseur, maar niet als eindverantwoordelijke.

De directie introduceerde afgelopen zomer een driejarig plan om het tij te keren. Behalve nieuwe winkelconcepten en de oprichting van de innovatietak Nextail, maakte ook de verkoop van Tuincentrum Overvecht, een grote reorganisatie en de lancering van reclamecampagnes op televisie daar onderdeel vanuit.

Palmer vertrekt nog geen jaar na de introductie van deze 'Transformatiestrategie 2017'. Het vertrek volgt daarnaast kort op de bekendmaking van de jaarcijfers. Daaruit bleek niet alleen dat de omzet verder blijft teruglopen, maar dat ook de operationele winst vorig jaar is gehalveerd naar 65,3 miljoen euro. Met name het segment huishoud, waar het concern veel concurrentie ondervindt van onder meer Action en webwinkels, werd getroffen door tegenvallende cijfers.

De beslissing om Palmer bij te laten staan door de ervaren De Kool bood uiteindelijk onvoldoende soelaas. Het moederconcern van onder meer Bart Smit, Leen Bakker en Xenos spreekt zelf van een verschil van inzicht met de raad van commissarissen. De transformatiestrategie die onder de neef van Jaap Blokker is ingezet, zal volgens een woordvoerder onverminderd worden voortgezet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!