De Nederlandse supermarktomzet is in de eerste vijf maanden met 2,3 procent gestegen. Dat maakt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) donderdag bekend. '2015 belooft een zonnig jaar te worden', aldus de branchevereniging.
De supermarktbranche heeft sinds het intreden van de economische crisis zijn omzetten op zijn minst stabiel gehouden, stelt voorzitter Bert Roetert. Vorig jaar nam de omzet met 0,3 procent toe naar in totaal 34,3 miljard euro. Supermarkten zijn volgens Roetert blijven investeren en ontwikkelen, zowel qua bedrijfsvoering als assortiment. “De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het schoolvoorbeeld van een sterke branche. Koersvast, en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt."
De woorden van Roetert volgen op een analyse van IG&G over de veranderingen in de supermarktbranche. Volgens het adviesbureau staat de sector een ingrijpende winkelsanering te wachten en moet het traditionele verdienmodel op de schop. Zo zouden veel supermarkten met argusogen kijken naar de trend van beleving, terwijl Marqt, Stach en Landmarkt daar juist op inspelen.
Het CBL wijst er echter op dat tweederde van de consumenten boodschappen doen leuk vindt, waarbij het grote assortiment, de keuzevrijheid en het aanbod van voordelige producten het best gewaardeerd worden. Aandachtspunten zijn volgens onderzoek van EFMI Business School het ondersteunen van lokale initiatieven, het aanbod van lokale en regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen.
Reacties 0