Het Haagse winkelcentrum New Babylon beschikt sinds dinsdag over een Store of the Future. In de proeftuin van onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy testen retailers en technologiebedrijven onder meer hun laatste innovaties onder consumenten. “Het is één groot experiment”, aldus managing director Frank Quix.
In de winkel zijn onder meer shop-in-shops van HEMA, fonQ.nl, Rivièra Maison, vanHaren en Perrysport te vinden. Zo test HEMA een nieuwe applicatie voor in de winkel, die consumenten virtueel make-up laat proberen. “We gaan een jaar lang feedback vragen aan consumenten”, legt projectleider Ilona Zijlstra de aanwezigheid van het beautyconcept van HEMA uit.
Rivièra Maison introduceert op zijn beurt een applicatie die klanten instaat stelt een foto te maken van hun eigen woonkamer, om die vervolgens virtueel met het assortiment van de winkelketen in te richten. Waar de app van HEMA nog in een vroeg stadium bevindt, moet de app van de woonretailer al deze zomer gelanceerd worden.
De winkel, die voor zowel consumenten als zakelijke relaties is bestemd, herbergt verder onder meer een virtual reality-room. Behalve de laatste technologische snufjes beschikt de Store of the Future ook over een La Place, Brandkids en de eerste Nederlandse vestiging van mymuesli. Die partijen zijn niet zozeer vanwege nieuwe innovaties aanwezig, legt onderzoeksdirecteur John Terra uit. “In onze ogen beschikt de winkel van de toekomst over horeca, terwijl Brandkids en mymuesli voorbeelden zijn van nieuwe verdienmodellen waar de retail over na moet denken.”
De Store of the Future is naar eigen zeggen de enige plek ter wereld waar retailers hun innovaties in een echte winkelstraat kunnen uitproberen. Het 'innovatielab' blijft minimaal tot 1 augustus volgend jaar geopend.
Reacties 0