Leveranciers en klanten van de Amerikaanse supermarktketens van Ahold en Delhaize zijn bang dat de fusie leidt tot een consolidatieslag. “Bij zulke transacties kun je consolidatie verwachten”, zegt vicepresident strategy en insights Keith Anderson van supermarktanalist Profitero in de Charlotte Business Journal, waarover Het Parool bericht.
Ahold is in de Verenigde Staten actief met de ketens Stop & Shop, Martin’s, Giant en online super Peopod, terwijl Delhaize er over Food Lion en Hannaford beschikt. Gezamenlijk worden de concerns de vierde supermarktketen in de VS, met een omzet van 33 miljard dollar (29 miljard euro). De Amerikaanse markt wordt goed voor 61 procent van de concernomzet.
Hannaford staat bekend om zijn duurzame assortiment en samenwerkingen met lokale leveranciers. Leveranciers kunnen vooralsnog tegen een redelijke prijs zaken doen met de Delhaize-keten. Gevreesd wordt echter dat Ahold Delhaize vanwege zijn grote inkoopmacht hoge kortingen gaat bedingen en dat het aantal lokale producten zal afnemen. Sinds Delhaize Hannaford in 1999 in handen kreeg, is volgens critici al veel van het lokale assortiment verdwenen.
Bij de aankondiging van de fusie lieten de ceo’s Dick Boer en Frans Muller weten veel te verwachten van de samenwerking in Amerika. De markt is daar de afgelopen jaren sneller geconsolideerd dan in de twintig eerdere jaren, stelde Muller bijvoorbeeld. "Wil je daar meekomen, dan zijn schaal en relatief marktaandeel van groot belang. Daarom is het zo goed dat we met Ahold nu een partner gevonden hebben om samen die schaal te bouwen."
Als er ingrepen komen, worden die over anderhalf jaar bekend gemaakt, verwacht Anderson. Rond die tijd hebben Ahold en Delhaize hun fusie afgerond.
Reacties 0