Lidl Nederland gebruikt fouten die tijdens intensieve controles op de werkvloer worden geconstateerd om oudere filiaalmanagers te vervangen. De bedrijfsleiders staan daardoor voortdurend onder hoogspanning. Dat meldt Distrifood op basis van een bron binnen de supermarktketen.
De ingewijde spreekt tegenover het vakblad van ‘heuse treitercampagnes’, omdat het voor de filiaalmanagers onmogelijk is om aan de gestelde normen te voldoen. Er zouden zoveel zaken gecontroleerd worden, dat ze altijd wel op een foutje te betrappen zijn.
De bedrijfsleiders worden gecontroleerd door zowel rayonmanagers als trainees, een controleteam vanuit het hoofdkantoor en ook een afvaardiging uit Duitsland. De filiaalmanagers brengen elkaar volgens de bron via een belboom op de hoogte van het bezoek, zodat ze alles op orde kunnen brengen.
Lidl Nederland ontkent dat intensieve controles ingezet worden met als doel jongere filiaalmanagers te posteren. “Het verloopcijfer onder onze filiaalmanagers is erg laag”, aldus de retailer.
Eerder raakte branchegenoot Aldi al in opspraak om zijn personeelsbeleid. In een zwartboek van vakbond CNV stond onder meer dat de werkdruk bij Aldi te hoog was en dat er onder werknemers een sfeer van angst en intimidatie hing. Daarnaast lag de Nederlandse bestuurlijke tak van discountketen Aldi ligt in de clinch met ceo Flor du Puy, die volgens de vorig jaar ontslagen inkoopdirecteur Piet Vink ‘autoritair en misschien zelfs narcistisch’ is.
Reacties 0