'Aldi lapt garantiewet aan laars'

Aldi overtreedt volgens de Consumentenbond nog steeds de wet als het gaat om de afhandeling van defecte producten. Tegen alle regels in stuurt de supermarktketen consumenten met producten die na meer dan een maand defecten vertonen, direct naar de fabrikant. Dat concludeert de bond na het doen van mysteryonderzoek. Door ondeugdelijke producten niet in de winkel aan te nemen en klanten direct door te sturen, overtreedt Aldi de wet.

Het is niet de eerste keer dat de Consumentenbond Aldi aanspreekt over het negeren van de wet. Vorig jaar al bleek uit verschillende klachten en mails van klanten aan het TROS-programma Radar dat Aldi zich niet aan de regels hield, en klanten doorstuurde naar de fabrikant. Consumenten moeten met een ondeugdelijk product altijd terecht kunnen in de winkel licht directeur Bart Combée van de Consumentenbond toe: “We hebben Aldi meerdere keren aangesproken op hun gedrag en krijgen dan steeds weer de toezegging dat de klanten ook in het filiaal met hun spullen terecht kunnen. Als dan blijkt dat dit nog steeds niet of nauwelijks mogelijk is, is het tijd om naar de ACM te stappen.”

De Consumentenbond bezocht 25 filialen van Aldi ruim een maand na aankoop met een defect artikel. In slechts twee winkels werd gezegd dat de winkel ook de afhandeling kon regelen. In alle andere filialen werden de mysteryshoppers direct naar de fabrikant doorverwezen. De klanten kregen te horen dat Aldi alleen producten in de eerste maand na aankoop terugneemt.

Als de verkoper een ondeugdelijk product levert moet hij dit in beginsel kosteloos repareren of vervangen of anders het geld teruggeven, aldus de Consumentenbond.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!