Prijsverschil huismerken en A-merken neemt toe

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in de supermarkt is opgelopen tot gemiddeld 31 procent. Dit blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.

Het verschil in prijzen van 24 procent in 2012 en 2014 naar 31 procent nu, komt volgens de Volkskrant niet door stijgende A-merkprijzen, maar doordat huismerken de belangrijkste strijdmiddelen zijn geworden in de concurrentieslag van de supermarkten met Aldi en Lidl

Waar vroeger A-merken de dienst uitmaakten, zijn dit nu de goedkope producten van de Duitse prijsvechters. Deze twee bieden volgens de Consumentenbond de goedkoopste huismerken. Hun producten zijn zelfs 22 tot 24 procent goedkoper dan de gemiddelde prijs in de supermarkt. Supermarkten zijn volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte maar met één ding bezig: voorkomen dat de consument zijn dagelijkse boodschappen bij de discounters haalt en alleen nog maar bij hen langskomt als hij iets bijzonders wil koken of een paar A-merken zoekt. “Dus schakelen ze de prijzen van hun huismerken gelijk met die van Aldi en Lidl”, zegt hij in het Algemeen Dagblad.

Nettorama is na Lidl en Aldi de goedkoopste supermarkt voor huismerkproducten. Opvallend is dat huismerk Perfekt hier veertien tot zestien procent goedkoper is dan gemiddeld, terwijl dit bij Poiesz tien tot twaalf procent duurder is dan het gemiddelde. Het verschil in huismerken die bij meerdere ketens in het schap staan, is volgens de Consumentenbond dan ook enorm. Bij supermarkten die zelf meerdere huismerken voeren, is overigens gekeken naar het merk dat wordt gezien als alternatief voor het A-merk. Bij Albert Heijn is dat AH, waarmee het tien procent duurder is dan gemiddeld.

Ook de prijzen van A-merken liggen laag bij Nettorama. De consument koopt er zijn merken acht procent goedkoper dan gemiddeld. De supermarkt neemt daarmee een voorsprong op Dirk en Hoogvliet, met wie in voorgaande jaren de eerste plek werd gedeeld.

Spar is — net als voor de huismerken — veruit de duurste supermarkt voor A-merken. De supermarktketen plust veertien procent boven het gemiddelde en staat daarmee ver boven Albert Heijn, Coop en Plus, die twee procent duurder zijn dan gemiddeld. Jumbo is juist zes procent goedkoper.

Voor het onderzoek bezocht de Consumentenbond in mei achttien supermarktketens en stelde de prijzen vast van tweehonderd A-merkartikelen en honderd huismerkartikelen. Er is in de prijspeiling alleen gekeken naar de reguliere prijs, niet naar aanbiedingen of de kwaliteit. “Daarom zie je dat Jumbo een stuk goedkoper naar voren komt dan Albert Heijn”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. “Albert Heijn is kampioen aanbiedingen en heeft vaker producten in de bonus dan andere supermarkten.”


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!