'Amazon gaat ook de kledingsector domineren'

Amazon is hard op weg om binnen twee jaar uit te groeien tot de grootste kledingverkoper in de Verenigde Staten. De etailer stoot warenhuisketen Macy’s waarschijnlijk in 2017 van de troon, zo stellen financieel analisten van Cowen.

De analisten verwachten dat Amazon in de Verenigde Staten de komende vijf jaar een enorme sprong maakt met zijn kledingverkopen. In totaal zal er in 2020 voor 52 miljard dollar (47,6 miljard euro) worden verkocht via zijn webwinkel, tegenover zestien miljard dollar dit jaar. Die groei van liefst 225 procent zorgt er voor dat het marktaandeel in die periode groeit van vijf naar veertien procent.

Hoewel Amazon al twintig jaar producten online verkoopt, werd pas in 2002 begonnen met de verkoop van kleding en accessoires. Die tak is volgens Cowen inmiddels ook de drijvende kracht achter de verkoop van elektronicaproducten, die nu goed zijn voor zo’n zeventig procent van de totale omzet. Amazon Fashion trekt inmiddels meer dan veertig miljoen klanten, concluderen de analisten uit de woorden van president Cathy Beaudoin.

De afgelopen zes kwartalen groeide de kledingverkoop van Amazon gemiddeld met 29 procent op jaarbasis. Daarmee laat de etailer grote ketens als Walmart en Target ver achter zich. Bij deze retailers liep de modeomzet juist met respectievelijk drie en twee procent terug. Daarnaast kocht elf procent van de mensen die voor kleding naar Walmart en Target gaan in de eerste zes maanden van dit jaar ook modeartikelen bij Amazon. Dat percentage lag in 2014 nog op acht procent.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends