'Budgetmerk doet niet onder voor A-merk'

De voedingswaarde van budgetproducten in supermarkten doet niet onder voor huismerken en A-merken. Dat concluderen Franse onderzoekers na een analyse van meer dan zestienduizend verwerkte voedingsmiddelen, gekocht in de periode 2008 - 2011.

Oqali onderzocht in opdracht van de Franse overheidsinstellingen Anses en Inra onder meer vleeswaren, snacks, zuivel brood, frisdranken en chocolade van A-merken, huismerken, budgetmerken van huismerken en producten van supermarkten zoals Aldi en Lidl.

De onderzoekers constateerden in de vergelijking weliswaar verschillen in de samenstelling van ingrediënten tussen de verschillende, ‘maar die zijn niet te veralgemeniseren en spelen tussen alle producten in alle kanalen’. Niettemin wordt ‘op basis van een simulatiemodel’ geconcludeerd dat consumenten die uitsluitend budgetmerken kopen een licht tekort aan eiwitten zouden kunnen oplopen.

De onderzoekers zwakken die constatering echter onmiddellijk af omdat die slechts gebaseerd is op een simulatiemodel. Oqali pleit tot slot van het rapport voor veel uitgebreidere dataverzameling om harde conclusies te kunnen trekken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!