​Delhaize betaalt miljoenen voor fusieadvies

Delhaize heeft tot nu toe negentien miljoen euro gespendeerd aan advies- en consultancykosten voor de fusie met Ahold. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die de supermarktketen donderdag bekendmaakte.

De supermarktketen zag zijn omzet met 3,2 procent stijgen tot 6,1 miljard euro. Vooral in de Verenigde Staten boekte Delhaize goede resultaten. Met zijn cijfers wist het concern marktkenners te verrassen. Analisten van Bloomberg hadden bijvoorbeeld een groei van gemiddeld één procent verwacht.

In België is door deze resultaten opnieuw scepsis ontstaan over de fusie met Ahold. Analisten vragen zich volgens De Tijd af of Ahold niet te weinig betaalt voor zijn Belgische branchegenoot. Het Zaanse concern betaalt per Delhaize-aandeel 4,75 eigen aandelen. “De halfjaarresultaten tonen opnieuw aan dat Delhaize te vroeg was om een deal op te zetten met Ahold”, zo stelt analist Hans D'Haese van Bank Degroof.

Als Delhaize een halfjaar tot een jaar had gewacht, had de keten volgens hem een betere deal kunnen beklinken. De grootschalige reorganisatie van het concern begint nu namelijk positieve effecten op te leveren. “De deal die vorige maand werd voorgesteld is opgesteld op basis van de slechtere prestaties van enkele maanden geleden”, aldus D'Haese. Vanaf medio volgend jaar gaan de concerns verder als Ahold Delhaize.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!