Supermarktketen Vomar rolt zijn nieuwe formule dit jaar uit naar nog eens minimaal vier vestigingen. Daarmee komt het totaal aantal ‘rode’ winkels op zeker zeven filialen. Dat laat directeur Aart van Haren weten aan Distrifood.
Vomar introduceerde het nieuwe concept in april in Julianadorp en opende zes weken terug nog eens twee testwinkels in Amsterdam. De belangrijkste kenmerken van de nieuwe formule zijn het schrappen van de bedieningsafdelingen en de dominante aanwezigheid van de kleur rood, die het geel van de bestaande Vomar heeft vervangen.
Zowel het aantal klanten als de gemiddelde besteding gaan in de nieuwe winkels omhoog, zegt Van Haren. “Gemiddeld ligt de omzet in de drie winkels tussen de tien en twintig procent hoger.”
De directeur spreekt vooral van succes bij de versgroepen. De sanering van tweeduizend producten is echter te rigoureus gebleken. Inmiddels zijn er alweer zo’n 150 producten toegevoegd. “We hebben wat te hardhandig in het assortiment gesnoeid; een inschattingsfoutje.”
De vierde vernieuwde winkel opent volgende maand zijn deuren in De Meern, waar ook nieuwe signing en decoraties getest worden. Begin volgend jaar besluit de supermarktketen of de rode formule wordt uitgerold.
Reacties 0