​Online uitdager Picnic betreedt boodschappenmarkt

De nieuwe websuper Picnic bindt met gratis bezorging en een laagste prijsgarantie de strijd aan met AH.nl en Jumbo.com. In een aantal wijken in Amersfoort vindt momenteel een pilot plaats.

Supermarktketen Boni fungeert als inkooppartner voor de websuper. Picnic heeft naar eigen zeggen een rendabel online businessmodel ontwikkeld, omdat de etailer geen dure panden heeft en een innovatieve manier van bezorgen ontwikkeld, zonder overbodige tussenschakels.

In Nijkerk is volgens het Algemeen Dagblad een distributiecentrum voor de websuper ingericht. Vanuit daar worden lokale hubs bevoorraad. De bestellingen worden op drie vaste momenten in de week thuisbezorgd in elektrische busjes. Klanten bestellen en betalen hun boodschappen via een app. Vervolgens kiezen ze welke bezorgrit hen uitkomt, waarna ze tot op een half uur nauwkeurig weten hoe laat de bezorging plaatsvindt.

Een team van dertig mensen werkt al drie jaar aan het concept. Picnic is een initiatief van vier ondernemers, waaronder Bas Verheijen, die eerder marketingdirecteur bij Albert Heijn en C1000 was. Daarnaast zijn internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys en Michiel Muller bij Picnic betrokken. Beckers en Nieuwenhuys waren voorheen eigenaar van een ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels, terwijl Muller aan de wieg van de onbemande tankstations van Tango en Route Mobiel stond.

Naar verwachting wordt Picnic in de loop van september officieel gelanceerd in Amersfoort, waarna op korte termijn andere steden volgen.

Door onder meer de logistieke uitdagingen rond de bezorging van versproducten zoeken retailers naarstig naar een rendabel verdienmodel voor op het gebied van e-commerce. Jumbo lanceerde vorig jaar als laatste grote supermarktketen van ons land zijn webwinkel. Het boeken van winst voor de retailer niet het hoogste doel, zei e-commercedirecteur Roland van den Berg eerder. “De online winkel moet eraan bijdragen dat het merk Jumbo meer loyaal wordt naar zijn klanten.”

De supermarkten in ons land realiseerden vorig jaar anderhalf procent van hun omzet online. Eerder deden Truus.nl en Superdirect.com een poging om de online boodschappenmarkt te betreden. Beide etailers werden echter failliet verklaard.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!