Domino’s heeft in Nederland, België en Frankrijk zijn bedrijfsresultaat (ebitda) met 92 procent zien toenemen. De vestigingen in ons land behaalden volgens de pizzaketen 'recordomzetten', zonder daarbij exacte cijfers bekend te maken. Van de omzet wordt zestig procent online besteld, zo blijkt uit de jaarcijfers.
De wereldwijde omzet van Domino’s Enterprises Limited steeg met negentien procent naast 702 miljoen dollar (639 miljoen euro), terwijl de winst veertig procent hoger uitkwam op 64 miljoen dollar.
Domino’s plukt in ons land naar eigen zeggen de vruchten van investeringen. De foodketen opende in 2014 23 vestigingen in ons land, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. De retailer introduceerde onder meer centrumvestigingen, waarin naast pizza’s ook pizzapunten worden aangeboden. De komende maanden maakt de keten een herpositionering van zijn merk bekend.
Technologie is een grote groeidrijver, aldus Domino’s. “Via technologie willen we de klant gemak en volledige controle geven over het bestel- en afleverproces”, laat ceo André ten Wolde van Domino’s Pizza Benelux weten. In juni introduceerde de retailer een store rating systeem waarbij klanten feedback kunnen geven op vestigingen. Dat systeem wordt de komende maanden verder uitgebreid. Ook wordt de pilot met gps-tracker verder uitgerold, waardoor klanten de pizzakoerier met hun bestelling kunnen volgen.
Ons land is een sterke groeier voor Domino’s omdat Nederland een cultuur van diepvriespizza’s heeft, vertelde Ten Wolde in het zomernummer van RetailTrends. Door vers gebakken pizza’s voor een afhaalprijs aan te bieden heeft de keten volgens hem de markt vergroot. “We groeien ook omdat we het online zo goed doen. Ons online omzetaandeel is groter dan bij Domino’s in de VS.” Alleen Japan en Denemarken streven het Nederlandse online omzetaandeel nog voorbij.
Reacties 0