De Nederlandse detailhandelsomzet viel in juni 4,7 procent hoger uit dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat is de grootste omzetgroei in zeven jaar, meldt het CBS donderdag.
De forse omzetgroei is onder meer het gevolg van een gunstigere samenstelling van koopdagen. In totaal werd er voor 5,1 procent meer verkocht, terwijl de prijzen 0,4 procent onder het niveau van vorig jaar lagen
Vooral de non-foodbranche deed in juni uitstekende zaken, met een omzetplus van zes procent. De prijzen liepen weliswaar met 0,2 procent terug, maar er werd 6,2 procent meer verkocht. Winkels in woninginrichtingartikelen noteerden met 12,7 procent de grootste groei, terwijl ook drogisterijen (5,3 procent), modewinkels (3,4 procent) en doe-het-zelfzaken (1,3 procent) het goed deden.
Negatieve cijfers zijn er voor de elektronicabranche (min 0,3 procent) en winkels in huishoudelijke artikelen (min 1,8 procent). De krimp bij deze winkels was volgens het statistiekbureau echter wel aanzienlijk kleiner dan in voorgaande maanden.
Winkels in voedingsmiddelen zagen een omzetstijging van 3,1 procent, dankzij een volumegroei van 2,7 procent en een prijsstijging van 0,4 procent. Supermarkten blonken uit met een omzetgroei van 3,7 procent ten opzichte van juni 2014.
De detailhandel zette in juni ook flink meer om via internet. De online omzet schoot met 28,1 procent omhoog, terwijl de groei in mei nog op 12,2 procent uitkwam. Multichannel retailers zagen hun online omzet met 34,6 procent groeien, waar online pure players een groei van 23,2 procent noteerden.
De cijfers van het CBS volgen kort op de ramingen van ABN AMRO en ING voor 2015 en 2016. De eerstgenoemde bank wees er in zijn prognose op dat de retailbranche dankzij een groei van twee procent dit jaar ongeveer op ‘niveau 2008’ uitkomt. Voor volgend jaar verwachten de banken een groei van respectievelijk 1,75 en 1,2 procent.
Reacties 0