Het aandeel online boodschappen dat wordt thuisbezorgd is het afgelopen jaar gegroeid. Waar in augustus vorig jaar tachtig procent werd bezorgd, lag dat percentage vorige maand op bijna 83 procent. Dat laat onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK weten in Distrifood.
Het omzetaandeel van online groeide over dezelfde periode van anderhalf naar 2,3 procent. Bezorgde boodschappen waren volgens Holla vorige maand goed voor 1,9 procentpunt, tegenover 1,2 procentpunt een jaar terug.
Afhalen groeit dus relatief minder hard, ondanks dat supermarktketens de afgelopen twaalf jaar flink wat afhaalpunten hebben geopend. Zo groeide Jumbo van nul naar meer dan honderd en investeren ook Spar, Hoogvliet, Deen en Coop flink in het afhaalnetwerk.
Uit de cijfers van GfK blijkt verder dat supermarkten een steeds groter aandeel van de online verkochte boodschappen op zich nemen. Volgens de meest recente cijfers werd twee procent van het supermarktassortiment online verkocht, waarvan 41 procent door supermarkten en het overige deel door gespecialiseerde spelers. Over heel 2014 namen supermarkten nog 34 procent van de online boodschappen voor hun rekening.
Reacties 0