Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Walgreens, Target en RetailMeNot.
Walgreens
Na heel wat jaren heeft Walgreens zijn applicatie weer eens vernieuwd en ‘m maar gelijk wat overzichtelijker gemaakt. De apotheekketen maakt gelijk een inhaalslag, door zijn app te voorzien van allerlei handige toepassingen. Gebruikers kunnen onder meer gebruik maken van een intelligent messaging: de klant kan met een beweging berichten bekijken die zijn afgestemd op zijn behoeften. Kan er een product worden afgehaald? Is het tijd om een medicijn in te nemen? De app meldt het.
Zodra een klant een Walgreens bezoekt, toont de app op zijn homepage daarnaast gelijk de verzamelde loyaliteitspunten en een barcode. Door die code te scannen kan de shopper zijn punten inleveren voor korting of een andere beloning. “We willen meer anticiperen”, vat mobile product manager Benjamin Weiss de vernieuwingen samen.
Cartwheel
Ook Target is aan het vernieuwen geslagen. De retailer introduceerde zijn Cartwheel-app in de lente van 2013 en heeft inmiddels bijna achttien miljoen gebruikers. Deze mensen kunnen met de app hun aanbiedingen beheren en zien wat hun vrienden aanschaffen.
Voortaan ontvangen gebruikers van de Cartwheel-app voortaan persoonlijke aanbevelingen en krijgen een melding als een aanbieding op hun boodschappenlijstje bijna verlopen is. Door op het kaarticoontje te klikken zien shoppers op winkelschap ze hun aanbieding kunnen vinden.
Target heeft verder geluiden aan de app toegevoegd, om van het gebruik van de app een interessantere beleving te maken. Oh ja, wie een Apple Watch heeft, kan de app voortaan ook op zijn pols bekijken.
RetailMeNot
Ook RetailMeNot ziet potentie in de Apple Watch, al is het alleen maar omdat de aanbieder van off- en online coupons hiermee altijd inzetbaar denkt te zijn voor zijn klanten. Vanuit de omnichannelgedachte heeft RetailMeNot dus een applicatie voor het slimme horloge op de markt gebracht.
De app maakt onder meer gebruik van locatiegegevens en notificatieberichten, die het verstuurt naar de Apple Watch. Zodra consumenten in de buurt zijn van een retailer die coupons op RetailMeNot heeft staan, krijgen zij hier een melding van. Daarbij hoeven gebruikers hun smartphone niet meer uit hun broekzak te halen, maar kunnen zij de coupons gebruiken door simpelweg hun Apple Watch te presenteren en voor een scanner te houden. Korting on the go!
Reacties 0