Nederlandse winkeliers kunnen de komende twaalf tot achttien maanden een omzetgroei van minstens twee procent op jaarbasis verwachten. Daarmee behoren ze tot de best presterende in de eurozone, waar een totale omzetgroei van één procent wordt verwacht. Dat stelt kredietbeoordelaar Moody’s in een rapport over de Europese retailsector.

Het consumentenvertrouwen staat in veel landen op het hoogste punt sinds de wereldwijde recessie, stelt auteur Sven Reinke. Daarnaast ziet hij dat de economische groei in heel Europa aanhoudt. “We verwachten dat het extra geld waar consumenten over beschikken zich vertaalt naar hogere verkopen voor retailers.”

Consumenten zullen echter niet terugkeren naar het bestedingspatroon van voor de crisis, verwacht Moody’s. Prijsvechters als Action doen het in ons land dan ook nog altijd goed, omdat zulke ketens weten te profiteren van de economische omstandigheden.

Nederlandse winkeliers zullen volgens de kredietbeoordelaar profiteren van de aantrekkende woningmarkt. Daarnaast zal er meer geld vrijgemaakt worden voor luxe en lekkernijen, waaronder vakanties.

Verder profiteren grote winkelketens als Ahold en Delhaize met hun activiteiten in de Verenigde Staten van valutavoordelen. Veel andere retailers hebben echter geen baat bij een zwakke euro, omdat het grootste deel van de goederen buiten de eurozone wordt ingekocht. Dat blijft volgens Moody’s een punt van zorg.