De twee Nederlandse retailers Ahold en V&D werken samen in een nieuwe formule in de Verenigde Staten. Ahold-dochter Fresh Formats heeft via een licentieovereenkomst een winkel geopend met een instore restaurant van Little Kitchen, de Amerikaanse variant op La Place.
V&D probeert zijn horecaformule onder de naam Little Kitchen uit in de Verenigde Staten, meldt De Financiële Telegraaf. De samenwerking met Ahold zou met toeval zijn ontstaan, toen de mensen van Fresh Formats in contact kwamen met Little Kitchen. Op de hoofdkantoren in Nederland werd volgens het dagblad vervolgens even verrast opgekeken.
Fresh Formats heeft vanuit Ahold de opdracht gekregen aan innovaties te werken. De samenwerking met Little Kitchen maakt onderdeel uit van de nieuwe formule bfresh, die deze week officieel van start gaat in Boston. Er liggen geen producten in de winkel die ook bij zusterformules Stop & Shop en Giant te koop zijn. “Dit is geen strategie. Wij kijken gewoon naar de mogelijkheden in de markt”, aldus een woordvoerder.
V&D introduceerde de formule Little Kitchen vorig jaar op de kantoren van Google en probeert die ook op eigen kracht uit te rollen. De retailer heeft inmiddels acht mensen werken op het kantoor in Boston, laat een zegsman weten.
Bfresh bevindt zich nu nog in een testfase, maar Rabobank-analist Patrick Roquas dicht de formule na zijn bezoek goede kansen toe. Ahold heeft een vernieuwing volgens hem hard nodig in de Verenigde Staten, omdat de marges onder druk staan vanwege de stevige concurrentie in het land. “Maar Bfresh zag er veelbelovend uit.” Je krijgt direct het gevoel dat je in een vestiging van La Place staat, stelt hij. “Dit is iets met lef. Je krijgt het gevoel dat er iets gebeurt.”
Reacties 0