De Bijenkorf organiseert volgende maand voor het laatst zijn kenmerkende jaarlijkse uitverkoop. Dat zegt ceo Giovanni Colauto van de warenhuisketen in De Telegraaf.
De Drie Dwaze Dagen sluiten volgens Colauto niet meer aan bij de Bijenkorf, die zich sinds een aantal jaar nadrukkelijk focust op het luxesegment. “Daar passen geen prijsgedreven promoties in”, aldus Colauto.
Consumenten bezoeken de Bijenkorf daarnaast niet voor kortingsacties, ziet de topman. “Ze komen voor beleving.” Hij wijst daarbij op een omzetstijging van tien procent in de eerste zes maanden van dit jaar.
Dat de omzet bij een kleiner winkelbestand is gestegen, bewijst dat de strategie van de Bijenkorf werkt, zegt managing director Frank Quix van Q&A tegen RetailNews. "Zeker als je kijkt naar de ontwikkeling van collega-retailers. De groei van de Bijenkorf laat zien dat het werkt om een duidelijke positie en strategie te kiezen en daaraan vast te houden."
Hij benadrukt tegelijkertijd dat het niet voor elke retailer haalbaar is om over te gaan tot winkelsluitingen. Snijden in het winkelbestand kost immers geld. "Denk maar aan een sociaal plan voor het winkelpersoneel. Het is echter belangrijk om te kijken hoe de winkels bijdragen aan de totale omzet en indien nodig harde keuzes te durven maken. Het schrappen van een instituut als de Drie Dwaze dagen is zo'n keuze." De Bijenkorf verkortte in het afgelopen seizoen zijn uitverkoopperiode al tot vijf weken, zes weken minder dan vorig jaar. Ook werd de Maffe Marathon dit jaar niet gehouden.
Quix vindt het verstandig dat de keten stopt met de uitverkoopperiode die sinds 1984 elk jaar plaatsvindt. "De Drie Dwaze Dagen zijn destijds geïntroduceerd als crisismaatregel en hiermee laat Colauto zien dat de economische tegenwind voorbij is. Volgende maand vieren we dus voor de laatste keer de crisis."
Reacties 0