'Ahold krijgt spijt van vertrek Van der Laan'

Ahold kan zich nog weleens achter de oren krabben over het vertrek van Sander van der Laan als directeur van Albert Heijn. Dat verwacht Adriaan Thierry, die tot voor kort directeur omnichannel marketing en format van de supermarktketen was. “Hij is misschien wel de beste retailer van Nederland”, zegt Thierry in Het Financieele Dagblad.

Van der Laan treedt vandaag officieel in dienst bij de discountketen om per 1 januari de bestuursfunctie van Ronald van der Mark over te nemen. Hij werkte sinds 1998 binnen Ahold in verschillende functies en werd lange tijd gezien als opvolger van Ahold-ceo Dick Boer. Begin dit jaar maakte hij echter plaats voor Wouter Kolk, die sindsdien verantwoordelijk is voor Albert Heijn.

Van der Laan is volgens Thierry 'ontzettend slim'. “En vergeet ook niet dat het een enorm aardige en oprecht geïnteresseerde vent is.” Hij wijst op de afscheidsbijeenkomst op het hoofdkantoor waarbij zeshonderd tot zevenhonderd man aanwezig was. “Daarvan stonden er een paar honderd te snikken. Ik heb heel wat afscheidsbijeenkomsten meegemaakt in mijn leven, maar zoiets had ik nog nooit gezien.”

De aantredend ceo zal bij Action de internationale uitrol voortzetten en uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk betrokken zijn bij een beursgang van de keten. Action-eigenaar 3i heeft de discountketen inmiddels vier jaar in zijn portefeuille. Private equity-partijen doen een onderneming doorgaans na vijf tot zeven jaar weer van de hand doen, waardoor een beursgang logischerwijs nu in beeld zou komen.

Dat Van der Laan gedurende zijn carrière nog nooit te maken had met snelle buitenlandse expansie en een beursgang kan volgens het dagblad in zijn nadeel werken. Ahold-commissaris Ben Noteboom wijst echter op de aanstelling van adviseurs bij het voorbereiden van een beursgang. “Daar hoef je zelf niet alles van te weten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!