Albert Heijn verandert in vergelijking met vorige jaren niet veel aan zijn sinterklaasartikelen. Zwarte Piet is zowel in klassieke vorm te vinden, als wat bruiner en met roetvegen. Dat zegt een woordvoerder van moederconcern Ahold tegen het ANP.
Zware Piet is volgens het retailconcern ‘hoe je het wendt of keert’ onderdeel van de sinterklaascultuur. “Dat culturele gebruiken rond het geliefde sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn, vinden we oprecht vervelend”, aldus de woordvoerder. “Helaas kunnen we het niet voor iedereen goed doen.”
Albert Heijn probeert waar mogelijk rekening te houden met lokale voorkeuren, terwijl er ook artikelen zonder Zwarte Piet zijn. Vorig jaar leidde de keuze om Zwarte Piet te weren uit marketinguitingen nog tot commotie op social media en zelfs oproepen tot een boycot. Destijds reageerde de supermarktketen met een gedicht in landelijke kranten, waarin stond dat Zwarte Piet nog volop in de schappen lag.
Detailhandel Nederland liet vorige week nog weten dat Nederlandse winkeliers het gevoel hebben dat vooral zij worden aangesproken in de verhitte discussies over Zwarte Piet. De brancheorganisatie roept daarom op tot een snelle consensus over de invulling van het feest.
Reacties 0