Fashionretailers zijn door de dure dollar genoodzaakt de prijzen van kleding en schoeisel te verhogen. De producten worden in 2016 duurder, voorspelt ABN AMRO in een branche-update over fashionretail.
De dollar is sinds april vorig jaar 23 procent sterker geworden ten opzichte van de euro. In het vierde kwartaal van dit jaar wordt een dollar een euro waard, verwachten de onderzoekers.
De koers van de Amerikaanse munt weegt zwaar mee binnen de inkooptarieven voor fashionretailers. Bij de import vanuit productielanden wordt vaak afgerekend in dollars of in Aziatische valuta, die een sterk verband met de dollar hebben. In ons land zijn volgens de bank weinig fashionretailers groot genoeg om de inkoopprijzen te drukken door grote volumes in te kopen.
Consumenten zullen de prijsstijging accepteren omdat de conjunctuur aantrekt, aldus de onderzoekers. In 2015 groeit de economie met 2,3 procent, terwijl volgend jaar goed is voor een plus van 2,5 procent. De particuliere consumptie stijgt dit jaar en volgend jaar met respectievelijk 1,7 en 1,9 procent.
De prijsverhoging is volgens ABN AMRO voor fashionretailers ‘pure noodzaak´ omdat ze hard zijn geraakt door de crisis. Het bedrijfsresultaat van kledingwinkels is tussen 2010 en 2013 met maar liefst zeventig procent gedaald. De winstmarges zijn flink geslonken. In 2010 was het bedrijfsresultaat voor kledingwinkels nog 5,5 procent van de totale omzet, maar drie jaar later was dat nog 1,6 procent. De marges zijn vorig jaar waarschijnlijk verder gedaald, aldus de onderzoekers. 'Om winstgevendheid te waarborgen zullen modewinkels de hogere inkoopkosten als gevolg van de sterkere dollar wel moeten doorberekenen in de winkelstraat.'
Reacties 0