'Modewinkels de dupe van dure dollar'

Nederlandse fashionretailers zien hun kosten stijgen doordat producenten en leveranciers uit Azië in dollars rekenen. Sinds september vorig jaar steeg de koers met zo’n twintig procent ten opzichte van de euro. Dat schrijft De Telegraaf.

Brancheorganisatie Modint krijgt veel telefoontjes van ongeruste leden, zegt directeur Jef Wintermans. De één rekent het volgens hem door aan de consument, terwijl de ander toegeeft op de marge. “Dat is het spel van de markt. Met de detailhandel gaat het nu beter, maar kleding loopt nog achter.”

In Duitsland zijn de prijzen al tot tien procent gestegen, stellen marktkenners. Ook in ons land ontkomen retailers niet aan een prijsstijging, denkt ceo Kurt Staelens van Macintosh Retail Groep. “De koers van de dollar is enorm veranderd, noem het maar bijna een tsunami.”

Net als modeketens als WE Fashion denkt Macintosh zijn prijzen al dit najaar te verhogen met vijf tot tien procent. De eigen merken als Manfield en Invito zullen volgens Staelens niet veel duurder worden. “Die zullen ten opzichte van de grote wereldmerken interessanter worden voor prijsgevoelige klanten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!