Apotheken transformeren steeds meer tot een health- en beautyformule om toekomstbestendig te blijven. Zo zijn de 67 Kring-apotheken in ons land onlangs omgebouwd tot de formule Boots, die nadrukkelijk inhaakt op deze segmenten.
Apotheken zijn genoodzaakt hun rol te veranderen nu consumenten in tachtig procent van de gevallen online advies vinden over medicijngebruik. De adviesfunctie was lange tijd de toegevoegde waarde van apotheken, schetst apotheker Joost Roth in Het Financieele Dagblad. “Maar daar houd je je winkel op de lange termijn niet mee open.”
De apothekersbranche ziet zijn omzet al een aantal jaar dalen. In 2014 realiseerde de sector nog een omzet van 4,13 miljard, terwijl dat in 2011 nog vijf miljard euro was. Ook het aantal apotheken neemt af, van tweeduizend in 2011 naar 1979 eind vorig jaar. Uiteindelijk daalt dat volgens Rabobank-analisten naar 1750.
Roth heeft zijn apotheek in het Zuid-Hollandse Monster omgebouwd tot een gezondheids- en beautywinkel met een apotheek erin. Naast medicijnen verkoopt hij er zelfzorg- en huidverzorgingsproducten en biedt hij meer diensten aan. Zo kunnen consumenten er workshops en huidtherapie volgen en botoxinjecties ondergaan. Roth heeft zijn vestiging hiervoor voorzien van drie behandelkamers en een aantal huidtherapeuten in dienst genomen.
Veel apothekers zijn terughoudend met het verbreden van hun assortiment en diensten omdat het voor hun gevoel weinig te maken heeft met de verkoop van medicijnen. “Het is vloeken in de kerk voor veel van mijn collega’s”, stelt Roth. Hoewel de zogenoemde Apotheek & Beauty-formule volgens hem toekomstbestendig is, staat een grote uitrol voorlopig niet op de planning. “Eerst maar eens zorgen dat ik mijn investeringen in Monster terugverdien.”
Reacties 0