Apple met afstand 's werelds waardevolste merk

Apple is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot het meest waardevolle merk ter wereld. De Amerikaanse technologiereus blijft opnieuw Google voor. De waarde van Apple wordt geschat op ruim 170 miljard dollar (152 miljard euro), die van Google op 120 miljard dollar. Dat blijkt uit de Best Global Brands 2015 van het merkenadviesbureau Interbrand.

De afstand tussen Apple en Google is flink toegenomen. Waar de waarde van de zoekmachinegigant het afgelopen jaar met twaalf procent is gestegen, is Apple liefst 43 procent meer waard geworden. De kloof van twaalf miljard is daardoor opgelopen tot vijftig miljard dollar. Coca-Cola, dat voor Apple dertien jaar op de eerste plek eindigde, completeert de top drie.

Interbrand bepaalt de merkwaarde op basis van de 'financiële bijdrage' van eigen producten of diensten, de rol die het merk speelt in het beïnvloeden van keuze voor het merk bij de doelgroep en de kracht van het merk in het veiligstellen van toekomstige inkomsten voor de merkeigenaar. “Veel merken in de top honderd van dit jaar richten zich specifiek op de prioriteiten van consumenten, zodat ze in staat zijn hun producten naadloos te integreren in hun dagelijks leven”, stelt ceo Jez Frampton van Interbrand.

McDonald's volgt Apple op de negende plek als het meest waardevolle retailmerk met een waarde van meer dan 39 miljard dollar, zes procent minder dan vorig jaar. Amazon is met een waardestijging van 29 procent één van de snelste groeiers van de lijst. De Amerikaanse etailgigant dringt voor het eerst de top tien binnen met een waarde van bijna 38 miljard dollar. Philips (9,4 miljard), Shell (5,5 miljard) en Heineken (4,8 miljard) zijn de enige Nederlandse merken op de lijst.

Top tien meest waardevolle retailmerken


* Waarde in miljarden dollars

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!