Nederlandse supermarkten hebben in september 0,8 procent meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. In totaal bedroeg de omzet vorige maand 2,53 miljard euro, meldt marktonderzoeker GfK vrijdag.
De supermarktbranche zag zowel het aantal kassabonnen als de waarde van de kassabon stijgen ten opzichte van 2014. In september nam de omzet per kassabon met een half procent toe en werden 0,3 procent meer kassabonnen verstrekt.
In de eerste drie kwartalen werd in totaal voor 25,11 miljard euro verkocht, één procent meer dan vorig jaar. De omzet nam dit jaar in alle maanden toe, op juni na. De belangrijkste oorzaak daarvan is het ontbreken van een groot voetbaltoernooi, stelt GfK.
Ook volgend jaar dreigen supermarkten de extra omzet die bij een groot voetbaltoernooi komt kijken te moeten missen. “Vuistregel in de supermarktbranche is dat elke wedstrijd die Oranje verder komt in het toernooi, tien miljoen euro extra oplevert”, stelt ING-sectoreconoom Marten van Garderen in De Telegraaf. Waar supermarkten vorig jaar zo’n vijftig miljoen euro extra verkochten doordat het Nederlands elftal de WK-finale haalde, is de kans groot dat Nederland er volgend jaar op het EK helemaal niet bij is.
Reacties 0