Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van The Kooples, Spar en Nike.
The Blackout
Als we het doen, doen we het goed, denkt fashionlabel The Kooples. De eerste app van het Franse label heet The Blackout en doet mee voor de originaliteitsprijs.
The Blackout-app richt zich op stellen. Gebruikers kunnen één persoon uitnodigen om de app te downloaden, waarna ze berichten uitwisselen. Via de zogenoemde Blackout Experience worden andere inkomende berichten en belletjes tijdelijk geblokkeerd, zodat de geliefden ongestoord kunnen communiceren. Als laatste kers op de taart kunnen koppels elkaar foto’s sturen die deels zijn voorzien van een wazig filter. Door de wazige delen aan te raken, wordt de afbeelding weer scherp.
“Het idee is om altijd verbonden te zijn”, zegt oprichter Raphael Elicha tegen WWD over de app. “Stellen kunnen met de app ook op afstand een één-op-één-moment beleven.” Teiltjes worden er niet bij geleverd.
Spar
De trage overboeking van pinbetalingen is een groot irritatiepunt voor retailers. Gemiddeld moeten retailers per jaar 110 dagen wachten op hun geld, stelde Detailhandel Nederland al eens. En dat kost de branche per jaar circa vijfhonderd miljoen euro. Banken verwachten dat ze pas over vier jaar een oplossing hebben, omdat er een compleet nieuwe betalingsinfrastructuur nodig is.
Supermarktketen Spar wil daar niet op wachten en introduceert op ‘niet al te lange termijn’ een betaalapp voor zijn winkels op universiteitsterreinen. In die locaties van Spar University is sowieso geen plek voor een traditionele kassa. Klanten kunnen alleen gebruikmaken van self-checkout-balies. De supermarktketen heeft een eigen betaalapp al lang op zijn verlanglijstje staan, aldus algemeen directeur Sjaak Kranendonk. Hij laat nog weinig los, behalve dat Spar de app ook naar zijn buurtwinkel brengt als de betaalmethode aanslaat.
Ook ondernemer Pieter Schoen wil niet wachten tot 2019. Schoen lanceert begin volgend jaar met twee studenten de app Sowdan, waarmee consumenten en bedrijven direct geld kunnen overmaken. Het betaalsysteem maakt hiervoor gebruik van parallelrekeningen bij alle banken die in ons land actief zijn. Gebruikers van de app hoeven zich niet te registeren of van een reader gebruik te maken. Inloggen met een beveiligingscode op de app is genoeg. De ontvanger krijgt een appje of e-mail als het bedrag op zijn rekening is bijgeschreven.
Nike Tech Book
Nike laat zijn klanten voortaan producten bestellen voordat ze überhaupt verkrijgbaar zijn. De sportretailer introduceerde daarvoor Nike Techbook, dat eigenlijk een lookbook is in de vorm van een - jawel - app.
Gebruikers kunnen met de interactieve app verschillende collecties bekijken. De app is voorzien van allerlei gimmicks, waaronder een dag- en nachtfunctie. Afhankelijk van de hoek waarin de klant zijn smartphone houdt, worden de producten in dag- of nachtlicht getoond. De artikelen zijn natuurlijk vanuit alle kanten te bekijken door de 360-graden afbeeldingen.
Nike heeft verder een blik sporters opengetrokken die door het label worden gesponsord. Vandaar dat gebruikers video’s met onder meer Cristiano Ronaldo, Neymar en Maria Sharapova kunnen bekijken en in slow motion vooruit- en terugspoelen. Deze video geeft een inkijkje.
Reacties 0