Slijterijen en supermarkten botsen hard na de gerechtelijke uitspraak dat in elke borrelshop constant personeel moet zijn. Supermarkten worden door het vonnis enorm op kosten gejaagd, stelt branchemanager Theo Urselmann van het Vakcentrum in De Telegraaf.
Bij veel inpandige slijterijen komt een supermarktmedewerker alleen naar de slijterij als er een klant is. Dat is volgens de slijterijen oneerlijke concurrentie en in strijd met de Drank- en Horecawet. De rechter in Den Bosch stelde hen vorige maand in het gelijk. Brancheorganisatie De Slijtersunie heeft inmiddels vijftig gemeenten opgeroepen om het vonnis te handhaven en te zorgen dat er in elke borrelshop continue personeel moet zijn. Verschillende gemeentebesturen hebben supermarkten beboet, terwijl in een aantal gevallen wordt gesproken over het sluiten van supers die zich niet aan de regels houden.
Urselmann sluit naar eigen zeggen niet uit dat kleinere supermarkten door de handhaving hun borrelshop moeten sluiten, terwijl ze door assortimentsverbreding het hoofd boven water kunnen houden. Brancheorganisatie CBL laat weten in beroep te gaan tegen de uitspraak.
Supermarktexpert Gerard Rutte noemt de inspanningen van De Slijtersunie een krampachtige poging om te redden wat er te redden valt. Het aantal slijterijen in ons land is sinds 2010 gedaald van tweeduizend naar zestienhonderd. Tegelijkertijd is het aantal borrelshops de afgelopen vijf jaar gegroeid van vierhonderd naar duizend. “Zelfs Dirk van den Broek sluit de helft van zijn slijterijen, die onder de naam Dirck III opereren, en gaat ze vervangen door een borrelshop die vaak niet groter is dan twintig vierkante meter.” Slijters hebben volgens Rutte alleen nog kans op overleven als supermarkten geen tabak en gedistilleerde dranken meer mogen verkopen.
Reacties 0