Starbucks heeft in zijn afgelopen boekjaar zeventien procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De koffieketen was in de twaalf maanden tot en met 27 september goed voor 19,2 miljard dollar (17,5 miljard euro). Dat blijkt uit de jaarcijfers die donderdag bekend zijn gemaakt.
De vergelijkbare omzet nam met zeven procent toe, mede door een toename van de traffic van drie procent. De nettowinst steeg met 33,3 procent naar 2,76 miljard dollar.
De Amerikaanse retailer opende in twaalf maanden tijd 1677 nieuwe vestigingen. Daardoor beschikt Starbucks nu over ruim 23 duizend vestigingen in 68 landen. Voor komend jaar denkt de keten aan nog eens 1800 nieuwe vestigingen, waarvan de helft in de Aziatisch-Pacifische regio. Amerika kan naar verwachting zevenhonderd nieuwe vestigingen verwachten en Europa, het Midden-Oosten en Afrika tweehonderd.
Starbucks maakt verder bekend een forse stijging van zijn personeelskosten te verwachten. Zo investeert de retailer onder meer in scholing van zijn werknemers en werd onlangs een loonsverhoging doorgevoerd. Verder komen er kosten bij voor het uitrollen van zijn mobiele applicatie, die klanten onder meer in staat stelt om koffie te bestellen. Die applicatie is al beschikbaar in de Verenigde Staten en nu ook in delen van Londen en Toronto.
Reacties 0