Jet.com is vier maanden na zijn lancering al het vierde grootste etailplatform van de Verenigde Staten. Amazon moet de zogenoemde Amazon-killer in de gaten houden, blijkt uit een analyse van beide e-commercespelers in EtailTrends.
De snelle groei van Jet.com is onder meer te danken aan de positionering van de prijsvechter, stelt chief strategy officer Stephan Gans van consultancybureau Interbrand. Voor zijn lancering was er geen platform dat net als Amazon verschillende producten consolideerde, maar zich ook positioneerde als degene met de laagste prijs. “In iedere retailmarkt is dat segment met succes aan het groeien.”
Jet.com haalde daarnaast zijn eerste twaalf maanden een recordbedrag aan kapitaal op van onder meer Google en Alibaba. De startup is inmiddels druk bezig een nieuwe investering van zo'n 550 miljoen dollar binnen te halen. “Het feit dat heel veel slimme mensen hebben besloten om een gok te wagen op Jet laat zien dat er in de markt ruimte is voor een ‘pure play’ prijzenspeler”, aldus Gans. Of Amazon marktaandeel kwijtraakt aan Jet.com is volgens hem niet duidelijk. De online markt in Amerika groeit de komende vijf jaar naar verwachting namelijk naar zeshonderd miljard dollar. “Dit is niet te vergelijken met de goede oude prijzenoorlog met Albert Heijn. Daar draaide het om marktaandeel, hier kunnen Jet en Amazon samen de totale online verkoop laten groeien.”
Het concern van Jeff Bezos doet er echter goed aan om de nieuwe speler in de gaten te houden en bijvoorbeeld zijn Prime-abonnement moeten uitbreiden. “Als je het eenmaal hebt en 99 dollar per jaar betaalt, zijn er geen voordelen meer om trouw te blijven.”
In het novembernummer van EtailTrends worden beide etailers verder langs de meetlat gelegd. Ook de onrust onder retailers als Walmart als gevolg van de activiteiten van Jet.com wordt belicht. “Als er een partij op de markt komt die zo opvallend goed gefinancierd wordt, zou ik als retailer ook de zaak proberen af te remmen”, zegt Gans. EtailTrends 6 verschijnt deze week met het novembernummer van RetailTrends. Klik hier voor meer informatie over een jaarabonnement.
Reacties 0