Was Hongkong de proeftuin voor NFC, uitgerekend China verwijst de technologie nu naar de reservebank. Zowel WeChat als Alipay maken gebruik van QR-codes, terwijl smartphonemakers als Xiamoi en Meizu hun nieuwe modellen niet langer met NFC uitrusten. Dat blijkt uit een overzicht van de Chinese betalingsrevolutie in het novembernummer van EtailTrends.
Alipay is met een marktaandeel van 82 procent nu veruit de grootste partij in China, maar een concurrent als WeChat Payments wint snel terrein. Met WeChat kunnen Chinezen zowel aankopen doen in de app als in de winkel afrekenen met een QR-code.
Die code maakt het niet alleen makkelijker om betaalfuncties te integreren in het bredere gebruik van apps, maar geldt ook als belangrijk marketingkanaal. Advertenties in het openbaar vervoer, de krant of zelfs de winkel worden in China veelvuldig opgesierd met speciale acties of kortingscoupons.
Bovendien kunnen klanten aankopen via WeChat eenvoudig delen met vrienden en familie, terwijl ondernemers meer dan via andere platforms direct kunnen communiceren met de klant. Een financiële transactie is daardoor eerder het begin van de relatie tussen ondernemer en de klant, dan het eindresultaat.
In EtailTrends 6 is binnen het thema Social & Mobile meer aandacht voor de betalingsrevolutie in China en wordt ook het appen met de klant in ons land uitgelicht. Verder is er aandacht voor de koopknop op social media en Donde Fashion, het briljante liefdeskind van Amazon en Pinterest. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0