'Kraan met vierkante meters moet dicht'

Plus-topman Luuk Lantinga wil dat er een einde komt aan het toevoegen van verkeerde winkelmeters. “Gemeenten moeten kappen met nieuwe projecten”, aldus de vastgoeddirecteur dinsdag op het Jaarcongres RetailAgenda.

Lantinga wijst op plannen van meerdere gemeenten om grote supermarkten buiten het stadscentrum toe te laten. Zo wordt er in het zuiden van Tilburg ‘op de lip van een aantal wijkvoorzieningen’ ruimte gemaakt voor een supermarkt van vijfduizend vierkante meter. Ook heeft hij geen goed woord over voor de komst van een grote supermarkt naar de rand van Steenwijk en Jumbo Foodmarkt naar Leidsche Rijn Centrum, in de buurt van het recent geopende winkelcentrum Terwijde. “Dat zijn prachtige winkels, maar waarom daar?”, vraagt hij zich hardop af.

Het Limburgse Gronsveld is daarnaast druk bezig een Aldi te openen in de buurt van Karwei en Action. Die supermarktketen zoekt volgens Lantinga namelijk naar goedkope grond langs N-wegen. “Maar dat ligt in het niks, in een krimpgebied. Daar heeft het centrum geen bal aan.”

De kraan met verkeerde vierkante meters moet dicht, stelt Lantinga. “Ik ben niet tegen dynamiek, maar dan wel in het centrum.” Daar is volgens hem voldoende ruimte om te investeren. "Het doorbreken van panden en het creëren van parkeermogelijkheden is daar weliswaar een duurdere optie, maar wij doen het”, aldus de vastgoeddirecteur.

Lantinga krijgt in zijn pleidooi bijval van Jan Meerman, voorzitter van Detailhandel Nederland en INretail. Tachtig tot negentig procent van de geplande nieuwe winkelmeters moeten volgens hem op slot. Zo zijn er volgens hem al voldoende meters woonboulevard om vijftig miljoen consumenten te bedienen.

Meerman wil verder dat kansarme winkelgebieden worden gesaneerd. “Iedereen weet: goed wordt beter, slecht wordt slechter”, stelt hij. De gemeente Roosendaal geeft wat hem betreft het goede voorbeeld, door onderscheid te maken tussen kansrijke en kansarme gebieden. “Dat betekent dus ook dat er vastgoedspelers zijn die moeten afschrijven.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!