​House of Men mag geen alcohol meer schenken

De Amsterdamse modezaak House of Men is gesommeerd te stoppen met het schenken van alcohol. Eigenaar Rick Moorman heeft daarover een brief van de gemeente ontvangen, zo laat hij weten op het Jaarcongres RetailAgenda.

House of Men wordt volgens Moorman 'vrij vertaald beschuldigd van het aanzetten tot alcoholmisbruik’. Hij wijst erop dat hij een wijnmuur in zijn vestiging heeft, waar klanten via een tablet aankopen kunnen doen bij een slijterij uit de buurt.

Dat de winkel ruim een jaar na zijn start wordt beschuldigd, komt door een klacht van de SlijtersUnie. Diezelfde vakvereniging kwam ook al in opstand tegen borrelshops in supermarkten, die er te allen tijde gediplomeerd personeel moet hebben staan. Daarnaast is de gemeente Assen aangeklaagd om de verkoop van sterke drank via veilingsite Catawiki, die in de Drentse gemeente gevestigd is.

Moorman stelt dat de flessen uit zijn wijnmuur met gekleurd water zijn gevuld. “Ik werk nota bene samen met een lokale slijter”, aldus de ondernemer.

House of Men trakteert klanten volgens Moorman soms op een glaasje wijn vanuit een andere kast. Daarnaast houdt hij zogenoemde ‘Pakkenborrels’, waarbij infotainment wordt gecombineerd met een borrel en de mogelijkheid om pakken aan te schaffen. “Het woord Pakkenborrel zou volgens de afdeling handhaving een charmante vermomming zijn voor een bacchanaal”, stelt hij in een brief aan voorzitter Jan Meerman van INretail en Detailhandel Nederland.

Ondernemer Roland Kahn hekelt de willekeur bij de handhaving. House of Men mag volgens hem geen wijn schenken, terwijl ‘profvoetballers zich klemzuipen bij Oger’. “De wet hebben we voor onze vijanden, voor onze vrienden interpreteren we hem gewoon.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!