'​Aldi en Lidl drukken marges van servicesupers'

De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl leggen een enorme druk op het verdienmodel van klassieke servicesupermarkten. Ze dicteren de prijs-waardeverhouding van tachtig procent van de boodschappen, meldt vakblad Distrifood op basis van onderzoek van EFMI Business School.

Klanten denken volgens het EFMI dat Lidl twaalf procent goedkoper is dan Jumbo, achttien procent goedkoper dan Plus en twintig procent goedkoper dan Albert Heijn. Die mentale prijsafstand is volgens programmadirecteur Koen Hanzewinkel van groot belang, nu ook vers als prijswapen wordt ingezet. Aldi en Lidl stunten vooral met de hardlopers, waardoor de schade ‘in potentie groot is’.

Lidl zorgt verder voor margedruk met zijn huismerken, die hoger scoren op het gebied van kwaliteit en prijs-kwaliteit dan die van zijn concurrenten. Dat effect wordt volgens Hanzewinkel vergroot doordat de huismerken van Albert Heijn en Jumbo flink duurder zijn dan die van Lidl.

Hanzewinkel raadt de traditionele supermarktketens sterk af te antwoorden met een prijzenslag, omdat daarmee de goede prijs-kwaliteitverhouding bij discounters wordt benadrukt. Zo verloren Britse ketens als Asda, Sainsbury’s en Tesco juist marktaandeel door deze aanpak. Retailers moeten zich volgens de programmadirecteur richten op innovatie en samenwerking met leveranciers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!