Coop werkt voortaan samen met Profitero om zijn online prijsniveau te vergelijken met de concurrentie. De vorige leverancier had moeite om betrouwbare data te verzamelen om prijzen te vergelijken.
Coop heeft door de nieuwe samenwerking dagelijks inzicht in de prijzen van duizenden SKU’s van zijn belangrijkste concurrenten. Profitero monitort hiervoor het online zoek- en koopgedrag van consumenten door meer dan 275 miljoen producten in veertig landen te volgen. “We krijgen nu op een gestroomlijnde wijze informatie, waardoor we kunnen reageren op prijzen en promoties van onze concurrenten”, aldus operationeel commercieel manager Bert Nijland van de supermarktketen.
Coop kan met de data de juiste strategie kiezen om zijn online en offline concurrentiepositie te versterken, aldus salesdirector Pieter Lemstra van Profitero. “De Nederlandse supermarktindustrie is erg competitief en tegelijkertijd lucratief met een jaaromzet van circa 35 miljard euro.”
De leverancier wijst daarbij op een prognose van marktanalist IGD, die stelt dat de online boodschappenmarkt in ons land de komende vijf jaar verviervoudigt naar twee miljard euro. Daarmee staat Nederland in de mondiale top tien van groeimarkten op dat gebied.
Reacties 0