HEMA heeft logistieke problemen gecreëerd door zijn processen niet aan te passen aan de hoeveelheid winkelopeningen. “We zijn te snel gegroeid”, zegt topman Tjeerd Jegen tegenover Z24. “Driehonderd winkels openen in vier jaar, dat is nogal wat.”
HEMA is volgens Jegen ook ‘inconsistent geworden in de marketingcommunicatie’. Zo wijst hij op de grote prijsverlagingscampagne die begin dit jaar werd geïntroduceerd. Klanten konden daarbij zelf bepalen welke producten ze graag goedkoper zouden willen zien. Maar ze wilden dat niet horen, zegt Jegen nu. “Die willen niet alleen lage prijzen, maar ook kwaliteit en design.”
De winkelketen maakte vorige week al bekend zijn Nederlandse winkels een jaar na een grootschalige ombouwoperatie opnieuw op de schop te nemen. Zo zal er gesneden worden in het assortiment, dat momenteel 25 duizend artikelen telt. “Dat is organisch zo gegroeid, maar het is te veel”, aldus Jegen.
HEMA is onder meer gestopt met de verkoop van fietsartikelen, terwijl ook afscheid genomen wordt van producten als herschrijfbare dvd’s, appels en sinaasappels. Net als in landen als Frankrijk gaat HEMA producten ‘gecoördineerder bij elkaar zetten’, liet Jegen eerder al weten.
Jegen heeft als opdracht de winst van HEMA te vergroten, om de balans ten opzichte van de schuldenlast ‘weer gezond te maken’. De winkelketen schreef de afgelopen kwartalen telkens miljoenenverliezen in de boeken. In het decembernummer van RetailTrends gaat Jegen uitgebreid in op de route naar winstgevendheid. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0