Supermarktketens die almaar lagere verkoopprijzen hanteren zijn de grote schuldige aan misstanden in de vleessector. “Met hun laagsteprijsgarantie zoeken supermarkten nog steeds naar goedkopere mogelijkheden”, stelt vleeshandelaar Jack van Messel in De Telegraaf.
Het gevecht om de laagste prijs zorgt dat handelaren en de vleessector ‘gekke dingen’ doen, aldus Van Messel. “Iedereen voelt zich in het nauw gedreven.” Retailers proberen volgens hem te voorkomen dat vlees een merkproduct wordt , omdat dat de prijs opdrijft. “Een generiek product, dus onder het eigen merk, is goedkoper.”
Ruim twee jaar na de zogenoemde paardenvleesaffaire is de vleessector echter wel degelijk veranderd, vindt directeur Dick Veerman van voedselplatform Foodlog. Grote leveranciers nemen niet langer risico’s, omdat supermarkten dan geen vlees meer willen afnemen. “Voor mij staat eigenlijk als een paal boven water datin het geval van vlees de markt zichzelf heeft gereinigd.”
Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben daarnaast hun inspecties uitgebreid en de grip op toeleveranciers vergroot. Jumbo heeft verder een eigen kip op de markt gebracht, zodat de keten volledig te beheersen is. Van Messel blijft echter sceptisch over de invloed van supermarkten in de branche. “De oorzaak van het paardenvleesschandaal is gewoon oplichting: de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Dat hele concept is gewoon niet mogelijk zonder te knoeien.”
Reacties 0