​Blokker neemt online touwtjes in handen

Winkelketen Blokker heeft woensdag een nieuw e-fulfilmentcenter in Gouda in gebruik genomen. De winkelketen heeft nu de beschikking over vijftienduizend vierkante meter en breidt dat in maart volgend jaar uit tot 37 duizend vierkante meter.

Het pand vervangt het logistieke centrum in Houten, dat met zesduizend vierkante te klein was geworden om te kunnen voldoen aan de online orders. In tegenstelling tot in het eerdere dc kiest Blokker nu niet voor het uitbesteden van de werkzaamheden. “Door zaken terug te halen, behouden we de controle over ontwikkelingen en kosten”, aldus directeur supplychain Koen van Doorn. De winkelketen is daarmee volgens hem de eerste grote omnichannel retailer die dat doet.

In het nieuwe dc kunnen zevenhonderd bestellingen per uur worden verwerkt. Dat aantal kan in de toekomst worden opgeschaald naar vijftienhonderd tot tweeduizend. Ook de huidige voorraad van twaalfduizend producten wordt in de toekomst uitgebreid tot 45 duizend.

Om de bestellingen snel te verwerken doet het dc-personeel aan estafettepicken, waarbij ze een order met meerdere batches aan elkaar doorgeven. Daarnaast werken ze met polsscanners die de bestelling op het schermpje tonen. Klanten die hun bestelling voor tien uur ’s avonds plaatsen, ontvangen hun aankoop de volgende dag thuis.

“De weg naar een betere ontsluiting van ons online assortiment ligt nu open”, zegt directeur omnichannel Antoine Brouwer over het fulfilmentcenter. De winkelketen verwacht door de extra voorraad het drukste jaar ooit in online aankopen. De retailer is met de opening net op tijd voor de verwachte verkooppiek voor Sinterklaas en Kerst. Blokker verwerkt dan naar eigen zeggen zes keer zoveel online orders als normaal.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!