'Pakketleveringen nog lang niet optimaal'

De last mile kent veel verbeterpunten, maar de huidige marktcondities beperken innovatie. Dat concludeert belangenvereniging Thuiswinkel.org uit eigen onderzoek naar de aflevering van pakketten in Nederland.

Meer dan tachtig procent van de bestellingen wordt in ons land thuisbezorgd, de rest gaat naar servicepunten of afhaalkluizen. Retourneren gebeurt in meer dan tachtig procent van de gevallen juist via servicepunten, ook als consumenten de mogelijkheid hebben om het pakket op te laten halen. “De vraag is of dat het gevolg is van consumentenvoorkeuren of dat dit komt door het grotendeels uitblijven van goede alternatieven”, aldus adviseur logistiek en duurzaamheid Margreeth Pape.

Servicepoints zijn volgens Pape vaak te drukbezocht en lastig te bereiken, terwijl er nog amper pakketkluizen zijn. Bovendien zijn die kluizen ook vaak vervoerdersafhankelijk, doordat de twee grote spelers PostNL en DHL niet samenwerken. Thuiswinkel.org wil echter toe naar centrale afleverkluisjes die niet vervoerdersafhankelijk zijn, zoals die van De Buren.

De omvang van PostNL en DHL remt volgens Pape de innovatie in de markt. Daarnaast worden niet alle innovaties breed omarmd door etailers, doordat de logistieke kosten vaak op hun bordje komen te liggen. “Want aan elke levering hangt een prijskaartje en consumenten betalen hier niet graag voor”, aldus de adviseur.

Pape wijst er daarnaast op dat ook aan thuisleveringen nog veel problemen kleven. Zo moeten veel consumenten lang op hun pakketje wachten of worden bestellingen niet in één keer of bij de buren geleverd. De commissie logistiek en duurzaamheid van Thuiswinkel.org gaat daarom nadenken over hoe de trefkans vergroot kan worden.

Daarnaast gaan ze aan de slag met het toegankelijk maken van pakketkluizen voor alle vervoerders. Verder wil Thuiswinkel.org dat afhaalpunten openen op locaties die goed en gratis te bereiken zijn met de auto.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!