Populariteit online boodschappen stijgt snel

Bijna negen procent van de huishoudens heeft in november online dagelijkse boodschappen gedaan. Dat blijkt uit cijfers die GfK donderdag heeft gepubliceerd. Het gaat daarbij om aankopen bij bijvoorbeeld supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken.

Een jaar geleden deed nog 5,7 procent van de huishoudens online boodschappen. Het online aandeel van de bestedingen hieraan was in november 2,7 procent van het totaal. Een jaar geleden was dat nog 1,7 procent. Vooral buiten de supermarkten neemt het belang van online verkoop sterk toe. Voor supermarkten stijgt dat aandeel ook, maar langzamer. Het online omzetaandeel van supermarkten was 1,6 procent in november, tegen 0,7 procent een jaar geleden.

In september voorspelde ING in een consumentenonderzoek dat over vijf jaar twintig procent van alle boodschappen online gedaan wordt. Uit dat onderzoek bleek ook dat de bezorgkosten de belangrijkste reden zijn voor consumenten om niet online te bestellen. De meeste mensen die dat nu al wel doen, laten hun boodschappen dan ook bezorgen.

De totale supermarktomzet is dit jaar iedere maand gegroeid. Over de eerste elf maanden van dit jaar is die met één procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, van 31,2 miljard naar 31,52 miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!