Acht op de tien Nederlanders doet de meeste kerstinkopen dit jaar in een fysieke winkel. 46 procent winkelt in een grote stad, 25 procent in een kleine stad en negen procent in een dorp. Dat blijkt uit een onderzoek van vastgoedeigenaar Vastned onder ruim duizend consumenten.
In een tijdperk waarin het online kanaal steeds belangrijker wordt, ziet Vastned dat de fysieke winkel juist in de decembermaand een belangrijke rol speelt. Diversiteit aan winkels (57 procent) en sfeer en gezelligheid (vijftig procent) spelen tijdens de feestdagen de belangrijkste rol bij de keuze waar wordt gewinkeld. Aankleding zoals kerstversiering en verlichting maken een winkelstraat of winkel volgens de ondervraagden daarbij het meest aantrekkelijk.
Dat is in lijn met een trend die al jaren zichtbaar is, stelt ceo Taco de Groot. âHet online verkoopkanaal heeft de functie van de fysieke winkel veranderd. Een winkel moet iets extraâs bieden.â
Consumenten hebben volgens De Groot behoefte aan een fysiek aantrekkelijke winkelomgeving. âHet winkelen heeft steeds meer de functie van ontspanning en tijdverdrijf gekregen.â Sfeer en gezelligheid in de fysieke winkelstraat biedt iets extraâs ten opzichte van online, stelt hij. Maastricht komt in het onderzoek naar voren als de stad met de beste kerstsfeer (26 procent), gevolgd door Amsterdam (negentien procent).
Reacties 0