Nederlandse supermarkten realiseren in de week voorafgaand aan Kerst een omzet van 750 miljoen euro. Dat verwacht brancheorganisatie CBL.
Supers boeken daarmee tachtig miljoen euro en ongeveer twaalf procent meer dan de normale weekomzet, die zo’n 670 miljoen euro bedraagt. Vorig jaar zagen de supermarkten hun kerstomzet voor het tweede jaar op rij dalen. Ondanks de ruimere openingstijden bedroeg de omzet in de week voorafgaand aan Kerst toen 724 miljoen euro, een half procent minder dan het jaar ervoor.
Er zijn dit jaar op eerste kerstdag zo’n vierhonderd supermarkten open. Dat zijn er twee keer zo veel als vorig jaar. Op tweede kerstdag zijn er zo’n 2200 supermarkten open. Net als voorgaande jaren zijn vooral veel filialen van Albert Heijn en Jumbo geopend met de kerstdagen. Het CBL verwacht dat supermarkten 2015 afsluiten met een jaaromzet van 35 miljard euro, 2,5 procent meer dan vorig jaar.
Reacties 0