Failliet DA maakt direct doorstart

Het moederbedrijf van DA maakt een doorstart onder de Nederlandse Drogisterij Service, onderdeel van groothandelsbedrijf Holland Pharma. Dat heeft DA Retailgroep dinsdag bekendgemaakt, enkele uren nadat het concern failliet werd verklaard.

Het retailconcern vroeg vorige week al uitstel van betaling aan en hield zijn winkels en webwinkel sinds die tijd gewoon open. Achter de schermen is volgens coöperatievoorzitter Rodenburg hard aan een doorstart gewerkt. "Ik ben zuinig op het merk DA, die naam gaat voorlopig niet veranderen en blijft in het straatbeeld", zegt hij tegen de Volkskrant.

DA Retailgroep heeft in totaal 266 winkels, die grotendeels worden geëxploiteerd door franchisers. Zeven filialen worden door DA zelf beheerd. De problemen bij de drogisterijketen zijn het gevolg van herhaaldelijke conflicten met de franchisers, zei branchekenner René Salimans vorige week tegenover RetailNews. Daarbij doelt hij op de steeds terugkerende conflicten over het uitrollen van de nieuwe formules. In 1998 had DA nog 810 winkels. “Die teruggang in vestigingen heeft een enorme daling van omzet en winstmarges met zich meegebracht”, aldus Salimans.

Verder verklaarde interim-directeur Henk Castelijns dat een aantal bestaande ondernemers moeite had met het betalen van facturen. Daardoor was de debiteurenstand volgens hem hoog opgelopen.

Alle 212 medewerkers hebben te horen gekregen dat ze opnieuw moeten solliciteren. Castelijns verwacht dat tweederde van het personeel zijn baan kan behouden. Niet iedereen kan volgens hem mee, omdat in de kosten gesneden moet worden. "Het bedrijf moest om in leven te blijven, al dan niet onder een nieuwe moeder, fors afslanken", zegt hij tegenover BNR.

De gesprekken over een overname werden zo'n zes maanden terug al gestart, stelt hij verder. Hoewel vakbonden vraagtekens zouden stellen bij de snelheid van de doorstart, is er volgens Castelijns geen sprake van een vooropgezette strategie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!