​Jumbo herstructureert na krimpjaar

Jumbo schrapt 190 van de 925 voltijdbanen op het hoofdkantoor in Veghel. Daarnaast wordt het servicekantoor in Amersfoort in de loop van dit jaar gesloten en wil de supermarktketen zijn eigen centrale slagerij in Beilen verkopen. Dat heeft Jumbo maandag bekendgemaakt.

De adviesaanvraag voor deze herstructurering is inmiddels ingediend bij de centrale ondernemingsraad, terwijl ook de vakbonden zijn geïnformeerd. De betrokken werknemers kunnen volgens ceo Frits van Eerd een herstructureringsregeling verwachten.

Door te snijden in het personeelsbestand wil Jumbo een klantgerichtere en slagvaardigere organisatie creëren, die na de overnames van Super de Boer en C1000 flink is gegroeid. Jumbo is inmiddels de tweede supermarktketen van Nederland met een marktaandeel van 18,5 procent in 2015.

Jaarcijfers
Het familiebedrijf zag zijn geconsolideerde omzet vorig jaar met 2,5 procent afnemen tot 6,65 miljard euro. Dat is het gevolg van de overdracht van de laatste van de in totaal 125 C1000-winkels aan Albert Heijn en Coop. Over 2014 liep de omzet al met 3,9 procent terug, terwijl het marktaandeel nog twintig procent bedroeg. De groepsomzet zal dit jaar naar verwachting weer groeien, zegt Van Eerd in Het Financieele Dagblad. "Het dieptepunt hebben we gehad."

De omzet van de Jumbo-winkels steeg juist met dertig procent door de ombouw van tientallen winkels. Daarnaast profiteerde het concern van een autonome omzetgroei van 1,8 procent.

Jumbo laat verder weten dit jaar ruim honderd miljoen euro te steken in de modernisering van zo’n zeventig winkels die al langer onder de Jumbo-vlag opereren en de verdere uitrol van het online verkoopkanaal. De supermarktketen telt inmiddels 168 pick-up points en wil daar in 2016 zo’n honderd aan toevoegen. Daarnaast start Jumbo dit jaar met het thuisbezorgen van boodschappen voor zowel consumenten als bedrijven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!